tiistai 22. lokakuuta 2013

Normi maanantai

Hällöötä.

Pakko kehua, että mä oon joskus niin helvetin fiksu, että ihan hävettää. Tai sitten oo todellakaan.. :D
Oon muutaman päivän kärvistellyt kotona, kun ei täällä oo nettiä. Puhelimen varassa ollaan oltu. Sen takia muunmuassa lähdin tänään käymään koululla, että saisin tehtyä erästä ryhmätehtävää. Eräs viisas kaveri kysy, miksen jaa mun internettiä puhelimesta mun läppäriin. Niin.. Miksipäs en? 
Toisaalta, mun piti anyway hoitaa koululla pari asiaa, joten ei haittaa että kävin siellä.

Tänään oon tehnyt tätä meiä ryhmätehtävää useamman tunnin. Arviolta noin 6tuntia. Fuuck.. Pienoinen paniikki oli tämän tehtävän takia. Aiheenamme oli Monikulttuurinen hoitotyö - saattohoito ja kuolema. Ajattelin hieman avata saattohoitoa ja perehtyä sen laajuuteen. Kirjoitin esimerkiksi palliatiivisuudesta, joka ei välttämättä nimenä sano teille mitään. Mutta voi luoja sain olla tarkkana kun kirjoitin tästä aiheesta. Mun tietokone meinaan muutti sen koko ajan palliaktiivisuudeksi.

Ja koska teitä luultavasti ja mietityttämään (ainakin mua jäis mietityttämään mitä tää palliatiivisuus oli) niin tässä pienehkö tietoisku!

Palliatiivinen hoito
Tässä hoidossa on keskeistä potilaan kärsimyksen ehkäiseminen ja lievittäminen ja paneutuminen hänen psykologisiin, sosiaalisiin, hengellisiin ja maailmankatsomuksellisiin ongelmiinsa. Tämä määritelmä tehtiin vuonna 2000. Määritelmää uusittiin vuonna 2002, ja nykyään palliatiivinen hoito nähdään hoitona, joka tukee elämää ja pitää kuolemaa siihen normaalisti kuuluvana tapahtumana. Hoidon tavoitteena on, että potilas ja hänen läheisensä voivat elää mahdollisimman normaalisti ja täyttä elämää potilaan kuolemaan asti. Palliatiiviseen hoitoon kuuluvat oireiden lievitys, tukihoidot sairauden alusta kuolemaan asti ja perheen tukeminen potilaan kuoleman jälkeen. Sanana se ei viittaa kuolemaan millään tavalla ja ehkä siksi palliatiivisesta hoidosta on helpompi puhua kuin saattohoidosta.

Nyt varmaan ymmärrätte, että todellakin piti olla tän kirjotuksen kanssa tarkkana. En meinaan usko, että maikka (tiedä häntä sitte ryhmäläisistä) olis jaksanut ottaa asian huumorilla. Who know's. Koska nyt olette hieman sivistyneet, voinen siirtyä muihin jänniin asioihin. Esimerkiksi tulevaan viikonloppuun. Ens viikonloppuna mun pitäs lähtee Espooseen opiskelijakarkeloihin. Halloween kinkerit. Ollaan menossa luokkatoverin ja hänen työtoverinsa kanssa. Ollaan tuumailtu, että ois kiva jos meillä olis samankaltaset asut. Päädyimme loppuje lopuksi Powerpuff girlseihin! Ja koska kyseessä on halloween, niin nää tehotytsyt o väNpyyreitä. Yar. Huomenna olisi tarkotus lähteä näiden sankareiden kanssa tutkimaan kauppakeskus Jumbon tarjontaa kys. asuihin. :) Jännä vaan, että näissä kinkereissä ei ole ollenkaan tarjolla alkoholia missään. Kaikki täytyy viedä sinne itse. Omituista. Tulee melkein jopa jo mieleen "vanhat hyvät ajat" jolloin harrastettiin kotibileitä kun ikä ei riittänyt baareihin ja kuuluisat puskakaljakeikat. Ah. <3

Nyt mä karkaan pikkuhiljaa sänkyyn. Onhan mulla again yövieraita täällä ;) 

Nähdään siis taas myöhemmin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti