maanantai 19. marraskuuta 2012

Norja

Tajusin, etten oo kirjoittanut kesän kohokohdastani Norjan reissusta :) Kerrotaanpas siis hieman tästä reissusta. Lähdimme Norjaan omalla autollamme. Reissu alkoi siitä, kun piti ajaa Turkuun, josta pääsisimme lautalle. Turusta lähtö maksoi auton kanssa yht. 140€ menopaluu. Ei paha! Tosin meillä ei ollut hyttejä, mutta kuka tarvitsee hyttejä kun olimme saman vuorokauden aikana jo Ruotsissa? Helnsingistä 2hlö+auto menopaluu olisi maksanut yli 200€. Ja tässä oli loistava mahdollisuus käydä ukon äiteellä, joka asuu Turussa. Oltiin Tukholmassa illalla seitsemän aikaa perillä. Itse en suostunut ajaa ulos laivasta, sillä Tukholma vaikutti PIKKASEN sekavalta kaupungilta.. Olisin ajanut kumminki kolarin/väärään suuntaan tms.. :D Osloon pääsimme n. kolmen aikaa yöllä. Oltiin kyl molemmat aivan poikki siit ajamisesta. Meiä päivä oli kuitenki alkanu klo.0430 kun lähdettii lautalle. Oslo oli kyllä yöllä niin hemmeti hieno paikka ! Joka paikassa erilaisia valoja, ihmisiä pirusti. Huhu, oli vaikea etsiä keskustasta jonkinlaista paikkaa mihin saisi auton parkkiin hetkeksi ja ottaa pienet tirsat.

Kuvaa Oslosta yöaikaan.

Tästä reissumme virallisesti alkoi kun olimme päässeet Norjaan asti. Hienoa, nyt pitäisi etsiä kuuluisa Pulpit rock / Preikestolen. Tätä himputin vuorta etsimme pitkään! Mutta onneksi maisemat oli ihania, niin ei se ollu nii justiisa. Ei oo hajuukaan missä kaikkialla käytiin, eksyttii meinaa muutamat kerrat. :D

Oslon sivukatuja

Täällä me pidettii ensimmäinen tauko ajamisesta ja tehtii vähä sapuskaa.
                                        Aivan, meillä oli mukana omat kokkailu tarvikkeet!

Driving heaven

Heinäkuu + Norja = :)

Majoituksesta en olekkaan kirjoittanut yhtään. Eli, jos joku mietti missä nukuimme, niin nukuimme välillä autossa ja välillä teltassa. Otimme tätä reissua varten uuden teltan (280e), rinkan (400e), makuupussit (60e/kpl) ja muuta pienempää tarpeellista.

Norjassa muistetaan tervehtiä matkalaisia :)
                                          TÄSSÄ SE ON! PULPIT ROCK / PREIKESTOLEN !!
                                                          Näkymiä Pulpit rockin päältä

Maasto oli vaikeaa ja kiemurtelevaa. Lähdimme varmaan liian myöhään kiipeämään ylös vuorelle, kun jouduimme jäämään yöksi sinne, koska emme enää nähneet eteemme. Onneks oltiin päästy jo niin lähelle huippua kun pystytimme telttaa. Seuraavana päivänä ei olisi enää pitkä matka. Yö vuorilla oli  J Ä R K Y T T Ä VÄ ! Meillä oli KESÄmakuupussit. Mä niin pelkäsin, että mun varpaat putoo iha just. Jäätävän kylmä.. Lopuks keksittiin, että ängetää samaa makuupussiin, lämmitetään siis toinen toisiamme. No, se toimi loppuje lopuks.. Mutta se oli kyllä elämäni yksi hirveimpiä öitä..

Pulpit rockilta tämäkin

Norjassa muuten satoi melkein koko ajan! Tai ainakin satoi aina missä me oltiin. Se oli kyl prkl;n rasittavaa.. Koko aja kengät märkänä, housut paskasina jne.

Lähdettyämme pois vuorilta ajelimme missä sattuu. Fiiliksen mukaan mentiin siis!

Lampaat pomppii tuol kyl keskellä tietä. Yhtään varo autoja..

Stavanger

Kristiansandis käytiin  ja bongattii hiekkataideteoksia

Jossain Norjassa.

Takaisin Oslossa. Pitihän nyt tätäkin suurta kaupunkia hieman kierrellä & ihmetellä.

Suosittelen kaikille käymään Norjassa, mahtavia maisemia. Valitettavasti en saanut ikuistettua kaikkia, koska taisin olla liian tohkeissani.. Ensi kesänä on myös tarkoitus ajaa Norjaan, tällä kertaan hieman ylemmäksi Trondheimin suuntaan. Sitä odotellessa siis.. :)