lauantai 11. lokakuuta 2014

Osako sina puhua enklanti

Ai että mulla on jälleen kerran viisas olo työvuoron päätteeksi. Siis rehellisesti sanoen mä en ymmärrä mikä on ton sairaalan/osaston idea laittaa mut sellaisen hoitajan pariksi, joka ei puhu englantia, vaikka vuorossa olisi toinen, joka puhuu paljon parempaa enkkuu.. En ymmärrä, yhtään.. 

Koska tämän kertainen ohjaajani ei juuri osannut enkkua, niin oli aika hiljainen työvuoro, ainakin mun osalta. Muut hoitajat keskenään juttelivat ja tekivät kaikki työtkin yhdessä. Mä lähinnä pällistelin, koska en tiennyt mitä tehdä, kun kukaan ei sitä mulle kertonut. Hauskinta oli, kun yksi hoitaja pyyteli vähän väliä multa jotain, mutta omalla kielellänsä. Mistä helv*tistä mä voin tietää mitä tää hlö halajaa, kun en ymmärrä :D

Olin siis kuolla tylsyyteen jo tunnin kuluttua, koska mulla ei ollut mitään tekemistä, enkä voinut kysellä mitään, koska ohjaajani ei osaisi kysymyksiini vastata. Lähinnä siis seurailin ja kiinnitin huomiota asioihin mitä he täällä tekevät eritavalla kun me rakkaassa kotimaassamme. 

Eniten kiinnitin huomiota potilaiden käsien sitomiseen (lähinnä vanhat ihmiset) etteivät he revi katetreja irti tms. Mietin, että tuskin täällä tarvitsee lääkärin lupaa moiseen. Vuodesuojina täällä käytetään jätesäkkejä, jotka leikataan auki. Okei, säästää rahaa pirusti, mutta eihän jätesäkki ime? Eli jos päälimmäisin lakana ei ime kaikkea ja diureesia/nestettä erittyy läpi jätesäkkiin, niin tämä nestehän vaan lilluu siinä niin kauan, että a, joko se leviää loppujen lopuksi muualle sänkyyn missä ei ole jätesäkkiä, tai b, neste lilluu tyyliin persees kohal koko ajan, niin kauan että petivaatteet vaihdetaan. Ok.

Anyway, tää vuoro meni siis tarkkailijan roolissa. Noin 5h kuluttua htjat hoki mun nimeä ja näytti mulle pedin. Ahaa, täällä on siis luvallista nukkua. He olivat tehneet mulle pedin lääkärien ja haavahtjan tutkimushuoneeseen.


Kysyin ja varmistin useampaan otteeseen, että nukutaanko täällä oikeasti yöt ja vastaus oli kyllä. Toki potilaiden hälytyksiin vastataan, mutta niitä harvemmin kuulemma tulee. Tämä riitti mulle ja kömmin petiin, missä sainkin nukkua n 4h ennen kuin aamutyöt alkoivat. Täällä siis yököt pesee kaikki autettavat ja laittaa päivävaatteet päälle. Muille viedään pesuvati, että saavat pestyä itsensä yön jäljiltä ja aloittavat aamuhommat. C'mon, kello oli jotain 5, ja sillon kiskotaan potilaat ylös? Huhhu. :D

Aikamoista. Nyt oon tyytyväisen kotona ja seuraavan kerran töihin maanantaina. Onneks o hetki vapaata. Tänään illalla olis koulun tanssijaiset, minne ollaan kuulemma menossa ja kaljafestarit. Itseäni enemmän kiinnostaa festarit, joten saa nähdä menenkö tanssijaisiin, vai en :D



Nyt hetkeksi viel silmät kiinni ja unten maille. 8)



1 kommentti:

  1. Olen muuten törmännyt samantapaiseen viritelmään Suomessakin :D. Kyseessä tosin ei ollut jätesäkki, vaan ilmeisesti ihan siihen tarkoitukseen tarkoitettu suoja, mutta samantyyppistä materiaalia ne oli kuitenkin. Ja siis se laitettiin aina alimmaiseksi, ja siihen päälle pedattiin sitten normaalisti sänky (alulakana ja vuodesuoja/nostolakana + mahd. liukulakana).

    Ja mua ei kyllä ikimaailmassa saisi viiden aikaan hereille. Nytkin tuntuu jo ihan epäinhimilliseltä, kun täällä Ranskassa siis aamuvuoro alkaa kuudelta... Luojan kiitos tämänhetkinen osasto sijaitsee viereisessä rakennuksessa, mutta enpä haluaisi itse joutua osastolle, jossa hoitajat änkeää puoli 7 aikoihin huoneeseen toivottelemaan hyvät huomenet. Tosin moni meidän potilaista tuntuu kylläkin olevan siihen aikaan jo valmiiksi hereille, ja loppujen annetaan mittailujen jälkeen jatkaa uniaan... Myös ensimmäiset leikkauspotilaat ilmestyy yleensä osastolle jo ennen 7. Tosin ehkä siinä on ideana myös vähentää unilääkkeiden tarvetta kun potilas on jo valmiiksi väsynyt :D:D.

    VastaaPoista