tiistai 7. lokakuuta 2014

Maassa maan tavalla, vai kuinka

Sziaaa,

Työharjoittelu on alkanut ja tunnen olevani jo paljon viisaampi, tai en ehkä viisaampi, vaan valaistuneempi. Joo. 

Maanantaina piti etsiä mun harjoitteluvastaava, sanotaan nimeksi vaikka Andreas. En ollut ikinä nähnyt koko ihmistä, ja nyt mun piti ettii sen aamulla asemalta muiden ihmisten joukosta. Apua. Noh, Suomalaisena olin paikalla hyvissä ajoin, paikallisena Andreas oli myöhässä. Tottakai. Eihän tää maa niin pyöri, että ihmiset olisivat ajoissa. Totu siis odotteluun. Aikani ihmetellessä missä harkkavastaava viipyy aloin kyselemään muilta miehiltä keitä he olivat, ja sattuisiko heidän nimi olemaan Andreas. Jok'ikinen katsoi mua erittäin loukkaantuneesti kun ymmärsi mitä kysyin ja vastasi ettei todellakaan ole. Ihmettelin hieman heidän käytöstään. Odotettuani tovin (mielestäni kauan) näin naisen juoksentelevan asemalla, paperit hulmuten ja etsien jotakin. Naureskelin mistähä tää matami oli karannut. Ajattelin kuitenkin vitsimielellä kysyä olisikohan hän Andreas ja jummi.. Oli. Siinä samassa tajusin, että Andreas on täällä naisen nimi ja oli siis loukannut jok'ikistä miestä kysymällä "Anteeks, onks sun nimi Liisa?" - idealla. Voi viiitt...


No anyway, yhdessä hetkessä olin jo osastolla, vaihtanut jossain pukukopin tapaisessa paikassa vaatteet ja esittäydyin (luultavasti) mun ohjaajalle. Sitten puhutaankin jo työajoista. Siis mä en ollut uskoa korviani. Koska meidän koulu täällä on möhlinyt ja unohtanut varata meille tän työharjottelun, jonka takia ollaan 3vkoa myöhässä aikataluista, niin sairaala kertoi, että me tehdään VAIN ja ainoastaan 12h päiviä. Viikossa siis 60h. Tässä kohtaan luultavasti lasket kuinka monta tuntia itse teet viikossa ja oletan, että tyrmistyt. Kyllä, me ollaan täällä opiskelijoita ja nää oikeasti ajattelee, että me ollaan ilmeisesti superihmisiä, että voidaan tehdä tää koko harjoittelu siel 12h päiviä. 

Itse suutuin asiasta ja seuraavassa hetkessä mun nenän edessä on lääkäri. Ohjaaja kertoo, että hänellä on niin paljon parempi Englanti, että siksi hänet pyydettiin paikalle. Noh, kumma juttu ku lääkärillä oli parempi kielitaito, olihan hän sentään ylilääkäri. 

Vaihdettiin muutamat mielipiteet ja totesin keskustelun olevan aivan turha - tää lääkäri ei ymmärtänyt missä oli vika, kun he kaikki tekevät täällä 12h päiviä. Oisittepa nähnyt lekurin ilmeen, kun kerroin, että meidän koulu puhui että teemme viikossa 32h. Eli siis puolet vähemmän. Ja kerroin myöskin tämän olevan normaalia Suomessa. En tiedä arvostaako tämä yliherrapäälikkö enää Suomalaisia, mutta arvatkaa mitä ? I dont give a fuck. 


Ensimmäinen päivä ei onnekseni ollut 12h, vaan n. 9h. Hoitajat sanoivat, että ensimmäisen päivän kunniaksi. Olin tuossa kohtaan jo aivan rikki. Asioiminen ja työn tekeminen vieraalla kielellä on erittäin uuvuttavaa, varsinkin kun juuri kukaan ei ymmärrä sua. Osastolla on tasan 3 htjaa, jotka ymmärtävät sua vähän, mutta ei lähellekkään niin paljoa, että voisit keskustella luontevasti.

Tosin osastollani on onnekseni ihania ihmisiä töissä. He antavat minun tehdä, ensiksi näyttävät miten homma tehdään ja seuraavaksi meikäläinen on hommissa. Toiset suomitytöt, jotka ovat täällä työharjoittelussa myöskin ovat sanoneet etteivät he saa tehdä mitään. Jummi, mä tulin oikeaan tekijöiden paikkaan. 

Näiden kahden päivän aikana olen oppinut arvostamaan hygieniaa Suomessa, koska täällä sitä ei juuri ole. Deko, missä pestään yleensä sairaalatarvikkeita, on täällä vieras asia. Täällä esim sorsat heitetään vatiin, jossa on pesuainetta, joka "pesee" sorsat, kun ne lilluvat siellä pinnalla. Entäpä sterilisoiminen? Vastaavassa astiassa kuin sorsat. Siel ne pihdit lilluu ja ovat olevinaa steriilejä kun tulevat pois.

Tuskin edes uskotte kuinka rikki / poikki mä olen kun pääsen töistä. Kielimuuri ja koko ajan pitäisi oppia uutta. Tää on jäätävää. Ja nyt ne nokkelimmat on tajunnu, että kello on liian vähän, että oisin tänäänki ollut 12h töissä. Se on totta. Pääsin klo 1415 kun osastonhoitaja teki rotat. Kysy haluanko kotiin, johon kuka tahansa vastaa, että totta v*tussa. Mullaha o huomen vapaapäiväki, nii kiva päästä viettää sitä ajoissa. Noh, osastonhoitaja tuumasi, että nähdään huomenna aamulla.. Eli menetin mun huomisen vapaapäivän, koska ne halus lisäkäsiä aamuun, mutta mä pääsin sen takia myös aikasemmin. 



Noh, ajattelin hyväksikäyttää tän ajan ja mennä päiväunille. Unohdin, että kämppikseni ja ihana matkatoverini on kipeänä. Samassa saa*anan taudissa, kun itse olin viikko sitten. 

Tänään on hänen vuoro mennä lääkäriin. Varattiinpa jo aikakin. Jospa saadaan sitten likka tolpilleen ja aloittamaan ehkä kohta työharjoittelu. 

Finnish nurse. 
Mä odotan mielenkiinnolla huomista. Kuulin, että mun koulu on vihdoinkin pienen paineen alaisena alkanut tekemään asioille jotakin. Ovat soittaneet kämppikselleni ja ihmetelleet touhua. Ovat kuulemma myös soittaneet meidän paikalliseen kouluun ja vaahdonneet, ettei edes opettajat Suomessa tee tuollaisia tappajapäiviä. Mä niin toivon, että en joudu ikinä tekemään täällä tuota 12h päivää, koska täällä se on äärimmäisen raskasta..

No jos jotain positiivista, niin oon alkanu tekemään turistijuttuja täällä. Ihan vain siksi, että kohta mun perhe tulee tänne ja sen jälkeen muutama uRpå. Pitää kai osaa esitellä kaupunkia heille ja tästä syystä kiivettiin eilen kämppiksen siskon kanssa kukkulalle tsiigailee maisemia ja olihan nuo komiat. Varsinkin auringon laskieassa. 

Nyt mä oon liian väsynyt ja kohta pitää kuskaa sairas immeinen sairastamaan sairaalaan. Seuraavaan kertaan, again \o


2 kommenttia:

  1. Pakko todeta, et en kans ikimaailmasa kestäis tollasia päiviä :D. Onneks täällä sentään tehdään yleensä 7-8h.... Tavis työntekijänä tollaset vuorot voikin vielä jotenkin kestää, mut sekin on jo ihan sika rankkaa kun joutuu kokoajan pinnistelemään ymmärtääkseen ja tullakseen ymmärretyksi. Ja muutenkin kun on harjottelussa ja kokoajan tulee kaikkea uutta...

    Mutta mua rupes hirveesti naurattaan toi "Siel ne pihdit lilluu ja ovat olevinaa steriilejä kun tulevat pois." :DD. Oon siis Ranskassa harkassa, ja täällä kyllä ollaan oikeestaan Suomeakin tarkempia hygieniassa (tosin suurempi arvo on saippaun käytöllä kuin käsidesin), ja täälläkin siis dekoon tungetaan kaikki sorsat yms. Mutta sitten jotkut laitteiden osat, ne kiristysnauhat mitä käytetään kanyloidessa/verinäytteiden otossa ja ilmeisesti myös jotkut tutkimusvälineet heitetään juuri tollaseen litkuun. Tosin kyllä kai niitä oikeasti jotenkin mekaanisesti pestäänkin, tai en kyllä oo silleensä perehtyny, kun se on enemmänkin paikallisten lähihoitajien/laitoshuoltajien tehtävä huolehtia niistä, ite käyn vaan viskaamassa kamat sinne :D. Mut ihan totta, mitä se lilluminen muka mihinkään auttaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilokseni voin ilmoittaa, ettei munkaan enää tarvitse uhrautua 12h töihin. Otettiin yhteyttä omaan kouluumme Suomeen ja kerrottiin muutama mielipide. Eivät kylläkään heti reagoineet, vaati hieman enemmän, mutta lopulta saatiin kirje koulusta, ettei todellakaan tarvi tehdä yli 38h/vko. Onneks.

      Joo, mua aina naurattaa ko nään esim niiden pihtien lilluvan siel vihreessä nesteessä ja joku tulee noukkii ne sieltä " CLEAN! " Jepjep..

      Poista