perjantai 10. lokakuuta 2014

Eka viikko takana

Ensimmäinen viikko alkaa olee takana ja enpä oikein tiedä mitä sanoa. Jatkuvaa taistelua, koska kielimuuri on niin kova. Ollaan laiteltu omaan kouluumme Suomeen viestiä tunneista ja saatiin sieltä loppujen lopuksi viestiä, ettei todellakaan tarvitse tehdä 60h/vko. Hyvä. Se oli vain hieman mielenkiintoista kertoa sairaalalle, koska taas he raahasivat lääkäreitä tulkiksi ja siinähän sitten tää tyttö selitteli parhaansa mukaan, ettei meitä opsikelijatyttöjä voida rangaista siitä, että paikallinen koulumme ei osaa hoitaa asioitansa ja oma koulumme Suomessa sanoo, että teemme MAX 38h/vko, niin silloin teemme max 38h/vko. Alku shokin jälkeen he muistivat Jaanun, joka ei ole vielä aloittanut työharjoittelua, koska on ollut kipeä. He olivat erittäin kiinnostuneita hänestä miten hänen tuntiensa käy ja miten hän ne korvaa. Mistä helvetistä mä voisin sen tietää? Ja ehtiikö Jaanu ees korvaa niitä, koska tän kuukauden lopussa me vaihdetaan työharjoittelupaikkaa. Noh, sen näkee ensi viikolla, milloin Jaanu tulee mun kanssa töihin. 

Myöskin mulle tuli eilen shokkina, kun osastonhoitaja oli mennyt multa kysymättä laatimaan mulle työvuorot ja mulla oli jokainen, paitsi 1 vkl töitä. Tietenkin halusin asiaan muutoksen. En mä rupea täällä ilmaiseksi työskentelemään viikonloppuisin ja varsinkin, kun mulla olis tarkoitus tehdä viikonloppuisin reissuja muualle. Ja taas syttyi pienehkö sota. Osastonhoitaja huusi lääkärille, en tunnistanut muita sanoja kuin "minium", kun puhuin tunneista again. Mulle oltiin laitettu joka viikolle se 38h, ehdotin että voisin tehdä viikossa kolme kertaa 12h päivän ja pitää loppuviikon vapaata. Noh, tämä ei onnistunut, koska tunteja tulisi vain 36h, eikä tätä 38h. Tottakai sanoin, että 38h oli se maksimaallinen määrä, mitä me saatiin viikossa tehdä. Seuraavaksi sainkin kuulla, että mulla on jokainen viikonloppu vapaa ja ystävällinen lääkärisetä näytti, että mullahan on jokainen sunnuntai vapaa. Täällä meinaan sunnnuntai on se "viikonloppu", lauantai on normaali arkipäivä. Vitut. Jos asia olisi niin, niin miksi ihmeessä täällä menee kaupat aikaisemmin kiinni? Mua yritetään kusettaa, tiän sen. Mut loppujen lopuksi sain lauantain vapaaksi, kiitos sinnikkyyteni.  Tänään mulla olis tosin yövuoro, enkä tiedä yhtään mitä odottaa.. 



Mitä mä oon täällä tehnyt? Noh, olin mukana vatsantoimittamisessa, joka oli vähintäänkin mielenkiintoinen kokemus. Kuulemma Suomessa eläinpuolella toteutetaan melkein samalla idealla, muttei ihan.. Eli 2l pussi, johon laitettiin kiehuvaa sekä kylmää vettä. Pussissa on letku ja letkun päähän siveltiin vaseliinia. Siinä sitten tiputeltiin vesi potilaan suoleen ja tiputuksen jälkeen potilas meni vessaan tyhjentämään suoltansa. 

Entäpä täällä "eristyshuoneet" ? Haha, olin eilen niissä. Avoimet ovet ja huoneessa on noin 6-8 ihmistä. Mieleeni tuli hieman bingo, arvotaan huoneessa kuka saa kenenkin taudin. Hoitajat eivät käyttäneet hanskoja koskettaessaan heihin ja taas ihmettelivät minua, joka käytin hanskoja jopa vaihtaessani lakanat. Täällä on niin erilaisia hoitajia, että paha sanoa mikä täällä on "oikea" tapa. Jotkut sanovat että älä Taina tee näin niin kuin minä ja avaavat esim lääkeainepullon tippaletkulla, jotkut taas sanovat että älä koskaan koske potilaaseen ilman hanskoja tai muita suojavarusteita, mutta itse he menevät ilman suojausta. Esim. itsehän en suostu edes verensokeria mittaamaan täällä ilman hanskoja, koska mulla ei ole hajuakaan mitä tauteja täällä potilailla on, koska kenelläkään ei riitä kielitaito sitä kertomaan mulle.. Tänää otan mukaan töihin jonkilaisen sanakirjan ja selittelen hieman tarkemmin millaisella osastolla työskentelenkään ja millainen on potilasmateriaali.




Tänä viikonloppuna täällä on muute kaljafestarit ja ajattelin ottaa niihin osaa huomenna, kun pääsen töistä. En meinaan usko yhtään, että saan nukuttua tässä asunossa päivällä, koska meillä jokaisella on niin erilainen rytmi. Esimerkiksi viime viikon olin ainoa joka heräsi ennen aamu kuutta ehtiäkseni töihin. Seuraava herää ehkä n klo 9 jne. Lattiamme on meinaan niinkin ihanaa materiaalia, että vaikka kuinka yrittäisit hiipiä täällä, niin se kuulostaa silti siltä, että täällä rymistelee norsulauma. Ehkä mun vaan pitäs ostaa korvatulpat?



Löysin internetin ihmeellisestä maailmasta tällaisen kuvan. Onnellisen tietämättömät wondervamplaiset ilmottautumassa leirille. Pahaa aavistamattomat eivät vielä tiedä mitä tulevan pitää..  Aikamoista!

Mutta nyt mulla on nälkä ja meen tekee herkkuruokaa ennen kuin pitää raahautua töihin. 

Viszlát !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti