sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Backpacking

Huomaa, että tää reissu on tehnyt mulle hyvää. Normaalisti oon aivan kiinni puhelimessani, joko tekstaan tai selaan nettiä. Nyt kun tämä ei ole mahdollista, niin on saanut rentoutua.

Viimeeksi kerroin teille Kroatiasta, Italiasta ja Albaniasta. Nyt ollaan läpikäyty Montenegro ja Serbia.

Montenegroon mentiin jollain rämä bussilla Albaniasta. Matka kesti n 4h Shkoderista Uljiciin (tai joku muu vastaava nimi, en jaksa googlettaa)

Jäätävä turisti paikka. Olin niin huonolla tuulella muutenkin, kun jouduttii jättää uudet ystävämme Albaniaan, joten turistirysä oli viimeinen asia mitä halusin.

Onneksi hostellimme oli rauhallinen, olihan tuo ollut pystyssä jo hurjat 2-3vkoa, eikä omistaja raukka ollut saanut tehtyä vielä nettisivuja hostellillensa. (Nyt jotkut neropatit pohtii, miten me se löydettiin, niin kuunneltiin muita matkalaisia ja löydettiin facebookista tiedot) Oli mukavaa olla hostellin ainoat asiakkaat. Saatiin spessu kohteluu, omistaja vei meitä rannalle, tarjos ruokia, viinaa ja viihdytti meitä soittamalla haitaria.

Tää kylä ei ollu kuitenkaa meitä varten, löhdettiin seuraavana päivänä Budvaan, taas bussissa könötettiin 2h.

Montenegro tuntu helv kalliilta maalta verrattuna Albaniaan. Pizzapala makso 2€ (ei ollu ees hyvää!) ja sil rahal sait Albanias vaikka mitä..

Paskat kelit, juhlittiin siis hieman hostelliporukan kanssa. Nähtii "kovanaamoi" stadilaisii, jotka halus pysytellä omissa oloissansa. Siitä vaan.

Lopulta siirryimme Serbiaan, Belgradeen hieman happamina. Oltii molemmat odottaneet niin paljoa Montenegrolta, mutta petyttiin ja pahasti mm turstirysän takia. (Korkeat hinnat niiden takia)

Mentii Bar sta yöjunalla, matka kesti vaatimattomat 16h. Vinkki; älkää syökö älkääkä juoko ennen reissua kuin sen verran, että pärjäätte. Vessat oli hirveimmät ikinä. Voiko niitä ees vessoiksi kutsua.. Onneks arvasin tän ja pärjäsin hienosti. Nukuin melkein koko matkan.

Juna-asema. Tässä kohtaa mua pelotti mihin rämään junaan meiät laitetaa!

Junassa, 4h takana, liian monta tuntia edessä.. 6h "hytti" vitun pienine sänkyineen. Jee :'D

Perille päästyämme etimme ekana hostellin, väsytti vieläki vitusti. Ei kukaa voi nukkua kunnolla junassa. Varsinkaan jos siel on kakaroita rääkymässä. Mut ensisilmäyksestä asti tykättiin mitä nähtiin. Ihana paikka!

Oltiin Serbiassa 2 päivää. Päivät ihasteltiin maisemia, käytii kattelee paikat ja yöt meniki (ainaki mulla) juhliessa. Ei ollu peliveto jäädä yksin jonnekki kauas pääkaupungista bilelaivalle päivää ennen lähtöä. Meni meinaa aika myöhäseks. Ei ollu hajuukaa mite pääsen takas, ehö mä pässi muistanu ees hostellin nimee. Onneks olin tutustunu paikallisiin, joiden kanssa biletinki klo 07 saakka, tämän jälkeen nöyränä tyttönä takas hostelliin nukkumaan. Ehinhä mä nukkua 2-3h ennen ku piti nousta.

Käytii paikallises eläinpuistos, elkää te tehkö samoin. Liian pienet häkit, huonot oltavat. Mun sydän oli särkymispisteessä..

Käytii ton jälkeen syömäs, että vähän piristyttäis ja onneks onnistuttiinki siinä.

Serbia ja Albania on ollu tällä hetkellä parhaimmat kohteet. Ruoka, hinta ja ihanat ihmiset ovat kruunanneet matkamme.

Eilen lähdettiin yöjunalla Budapestiin ja täällä ny viihytäänki joulukuuhun. Saavuttiin tänne klo 0600. Nice.

Nyt väsyttää, pakko ottaa torkut. Illalla on vesiallasbileet.